torsdag 13 januari 2022

Lättläst: Märta, Axel och Omar och Djurkompisar

Helena Bross nya bok om Axel och Omar heter Finaste skolgården. Som vanligt är texten lätt läst och i versaler. 

En dag glömmer Omar sin ryggsäck kvar utanför skolan. När han senare går tillbaka för att hämta den ser han en gammal dam som står och gräver i skolgårdens gräsmatta. Konstigt. Nästa morgon finns det blommor utanför skolan. Det var det som den gamla damen gjorde. 

På kvällen är det samtal med läraren och då ser Omar henne igen, men nu vattnar hon blommorna. Fröken går ut och hälsar. De kommer överens om att den gamla damen, Karin, ska hälsa på i klassen. Hon kommer och visar bilder för barnen från hennes egen trädgård som hon tidigare hade när hon bodde i hus och inte i lägenhet och så får barnen egna fröer att så. Efter lovet finns en hel skog av solrosor och potatis!


Valpen Ville handlar det om i senaste boken av Djurkompisar, den trettonde. Också skrivna i versaler men så mycket handling med få ord. 

Lillis storebror Eddi kommer hem med en hundvalp. Det är en söt liten svart pudel som heter Ville. Nu är det mycket nytt som händer för både hund och husse. Mycket att upptäcka och att lära. Det är ett stort ansvar att ta hand om en hundvalp och man kan få lära sig av sina misstag. 

Det är svårt att inte tycka om böckerna i Djurkompisar av Margareta Nordqvist.




I den senaste Märtaboken av Erika Eklund Wilson ska det bli hästfest i stallet för ridskolan fyller 20 år. Det ska bli jättekul men så får Märta höra att det krockar med en långritten och övernattningen med islandshästarna. Varför måste det vara samma dag! Märta och kompisen Maja gråter men långritt blir det. 

När dagen kommer är de inte på humör. Det är tråkigt i skogen och att grilla korv när man hade kunnat vara på hästfest. Då säger föräldrarna att de inte är så långt borta från ridskolan. De hinner tom dit för att ta en fik och vara med en stund. Plötsligt ändras stämningen. Alla är glada. 

Festen är jättekul och alla vill hälsa på islandshästarna. Men någon säger att de ju är så små, de är inga riktiga hästar. Men då får ridläraren Kattis en idé. Märta och Maja ska få rida en uppvisning för de andra och visa hur islandshästarna har en egen gångart som heter tölt. Det blir succé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar